Koniunktura konsumencka - Wrzesień 2014 r.
A A AWe wrześniu 2014 r. nastroje konsumenckie wyraźnie poprawiły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wzrost odnotowano zarówno dla obu wskaźników syntetycznych, jak i dla wszystkich składowych.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 5,3 p. proc. i ukształtował się na poziomie –14,2. Tym samym wartość wskaźnika osiągnęła najwyższą wartość od lipca 2010 r.
Największy wpływ na wzrost BWUK miały głównie oceny dotyczące przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 7,0 i 6,9 p. proc.) oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 5,9 p. proc.).
W porównaniu do września 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,1 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane
w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie –20,6, co oznacza wzrost o 4,4 p. proc. w stosunku do ubiegłego miesiąca.
Wśród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 7,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych odnotowano wzrosty wartości w granicach od 2,8 do 4,5 p. proc.
We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 10,4 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.