Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka. Lipiec 2018 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
18.07.2018

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej  (BWUK) w lipcu 2018 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,2*.

Wśród składowych wskaźnika, wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,9 i 2,6 p. proc.). Poprawę ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy wzrost (o 1,6 p. proc.) wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W porównaniu do lipca 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,2 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lipcu 2018 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,4*.

Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 i 2,6 p. proc.). Nieznaczną poprawę odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia.

W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 1,1 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.

 


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lipcu 2018 r. przeprowadzono 1262 wywiady w okresie 02-11.07.2018 r. (w tym 85 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
 

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter