Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - wrzesień 2018 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
19.09.2018

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie 6,9.

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej  (BWUK) we wrześniu 2018 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,9*.

Spośród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny obecnej oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju  (wzrosty odpowiednio o 2,8 i 2,5 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,9 p. proc.).

W porównaniu do września 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,9 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) we wrześniu 2018 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,1*. 

Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 2,5 i 1,5 p. proc.). Największy spadek wartości odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,9 p. proc).

We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 2,3 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.

 


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. We wrześniu 2018 r. przeprowadzono 1286 wywiadów w okresie 03-12.09.2018 r. (w tym 74 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

 

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter