Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - Grudzień 2015 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
23.12.2015

W grudniu 2015 r. bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie pogorszyły się w porównaniu do listopada br. Wartości głównych wskaźników powróciły do poziomu podobnego jak w październiku br.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 5,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -9,3.

Spadły wartości wszystkich składowych wskaźnika. W największym stopniu pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 13,9 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano spadki w granicach od 1,2 do 5,2 p. proc.

W porównaniu do grudnia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,2 p. proc.

W 2015 r. wartość BWUK wyniosła -10,9 i była o 6,1 p. proc. wyższa niż w 2014 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 5,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -13,7.

Wśród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 13,9 p. proc.). Jako jedyna poprawiła się wartość składowej wskaźnika dotycząca przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost 3,4 p. proc.).

W porównaniu do grudnia 2014 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 4,2 p. proc.

W 2015 r. wartość WWUK wynosiła -15,1 i była o 6,7 p. proc. wyższa niż w 2014 r.


Dane w załączonym pliku zawierają zmiany wynikające z korekty danych kwartalnych za 2015 r.

Data modyfikacji 06-06-2016 r.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter