Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - maj 2024 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
22.05.2024

W maju 2024 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 13,8[1]  i był o 2,3 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 p. proc. i 3,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,7 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 0,4 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do maja 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 16,1 p. proc.

[1] Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 06-15.05.2024 r. przeprowadzono 1393 wywiady.

Archiwum

Do góry

Newsletter