Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - listopad 2019 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
21.11.2019

W listopadzie 2019 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 2,6 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,7[*].

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,1 p. proc. dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 1,1 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,9 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do listopada 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,5 p. proc.

 

[*] Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W listopadzie 2019 r. przeprowadzono 1234 wywiady w okresie 04-14.11.2019 r. (w tym 74 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter