Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - Kwiecień 2014 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
25.04.2014

W kwietniu 2014 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich w porównaniu do ubiegłego miesiąca, zarówno w przypadku sytuacji bieżącej, jak i przyszłej.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,9 p. proc. i ukształtował się na poziomie -18,1, osiągając tym samym najwyższą wartość od grudnia 2010 r.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,3 i 5,1 p. proc.) oraz dotyczące dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 4,0 p. proc.). Nieznacznie obniżyły się natomiast oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,4 p. proc.).

W porównaniu do kwietnia 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 12,1 p. proc.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane
w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie -22,2 (wzrost o 2,2 p. proc.) i osiągnął wartość najwyższą od lipca 2010 r.

Wzrost wartości wskaźnika jest wynikiem bardziej optymistycznych przewidywań dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,1 p. proc.), jak również przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 2,9 p. proc i 1,1 p. proc.)

W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 14,9 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.


Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter