Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - Czerwiec 2014 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
23.06.2014

W czerwcu 2014 r. nastroje konsumenckie, ocenianie na podstawie wskaźników syntetycznych,  poprawiły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnęły wartość najwyższą od lipca 2010 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,6 p. proc. i ukształtował się na poziomie -15,4.

Na wzrost wartości BWUK wpłynęły wszystkie jego składowe, a zwłaszcza bardziej optymistyczne oceny dotyczące obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 2,3 p. proc. i 2,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano zmiany w granicach od 0,6 do 1,6 p. proc.

W porównaniu do czerwca 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 12,5 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie -18,8 (wzrost o 1,8 p. proc.).

Największa poprawa, spośród wszystkich składowych WWUK, dotyczyła perspektyw oszczędzania pieniędzy – wzrost o 4,1 p. proc. Oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju osiągnęły wartość wyższą niż w ubiegłym miesiącu odpowiednio o 1,6 p. proc. i 1,3 p. proc.

W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 15,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.


Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter