Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka. Październik 2017 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
18.10.2017

W październiku 2017 r. zanotowano różnokierunkowe zmiany nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,6*.

W porównaniu do października 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,3 p. proc.

Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla wskaźników dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 2,4 p. proc.). Obniżyła się także (o 0,9 p. proc.) ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Natomiast wyższe wartości wystąpiły dla składowych odnoszących się do przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,6 i 2,3 p. proc.).


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 1,6*.

W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 11,9 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2016 r.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,7 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,6 p. proc.) Niższe wartości, niż przed miesiącem, odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (spadki o 2,4 i 1,0 p. proc.).

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter