Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - Październik 2014 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
24.10.2014

W październiku 2014 r. bieżące nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie, jak w ubiegłym miesiącu, natomiast wskaźnik dotyczący ocen sytuacji przyszłej poprawił się.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, pozostał na podobnym poziomie jak miesiąc temu i ukształtował się na poziomie -14,1 (wzrost o 0,1p. proc.).

Składowe BWUK oddziaływały na jego wartość w sposób istotnie zróżnicowany. Pogorszyły się zwłaszcza oceny dotyczące sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – zarówno obecnej, jak i przyszłej (spadek odpowiednio o 3,3 i 2,2 p. proc.). Z drugiej strony, znacznie wyższą wartość odnotowano dla ocen dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 6,3 p. proc.). Pozostałe dwie składowe zmieniły się w niewielkim stopniu.

W porównaniu do października 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,6 p. proc. 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane

w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej poprawił się o 1,3 p. proc. i ukształtował się na poziomie -19,3.

Wzrost wartości tego wskaźnika jest wynikiem poprawy ocen dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 6,3 p. proc.) oraz poziomu bezrobocia (wzrost o 3,7 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem (spadki o 2,2 p. proc. w przypadku zmiany przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i o 2,8 p. proc. w przypadku oszczędzania pieniędzy).

W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 10,3 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter