Koniunktura konsumencka - październik 2024 roku



W październiku 2024 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 15,8[1] i był o 1,9 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek o 5,0 p. proc. odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 1,9 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,6 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,5 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.
W odniesieniu do października 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2,1 p. proc.[1] Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 07-16.10.2024 r. przeprowadzono 1302 wywiady.