Koniunktura konsumencka. Kwiecień 2017 roku
A A AW kwietniu 2017 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, odnotowano poprawę obecnych i przyszłych nastrojów konsumenckich.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 1,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -0,8.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Najbardziej poprawiły się oceny dotyczące obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,6 p. proc.), a w dalszej kolejności obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 1,4 i 1,1 p. proc.).
W porównaniu do kwietnia 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,9 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -3,1.
Również w przypadku WWUK, wszystkie składowe osiągnęły wartości wyższe niż miesiąc wcześniej. Największa poprawa dotyczyła ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 2,1 p. proc.). Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłego poziomu bezrobocia wzrosły odpowiednio o 1,1 i 1,0 p. proc.
W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,1 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2016 r.