Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka. Grudzień 2016 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
21.12.2016

W grudniu 2016 r., bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie pogorszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -3,7.

Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek wystąpił w przypadku ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 3,5 p. proc.). Oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego spadły odpowiednio o 1,9; 1,1 i 0,2 p. proc. Nieznacznie poprawiły się jedynie oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,2 p. proc.).

W porównaniu do grudnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 5,6 p. proc.

W 2016 r. BWUK osiągnął wartość -5,2 i był o 5,7 p. proc. wyższy od wartości z 2015 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 1,3 p. proc. w stosunku do listopada i ukształtował się na poziomie -6,7.

Wartości wszystkich składowych WWUK zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy spadek wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,1 p. proc.).

W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

W 2016 r. wartość WWUK wyniosła -8,6 i była o 6,5 p. proc wyższa niż w 2015 r.


Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W grudniu 2016 r. przeprowadzono 1428 wywiadów w okresie 06 – 15. 12. 2016 r. (w tym 77 metodą CATI).

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej (tablica I) oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej (tablica II). Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od  –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003 – styczeń 2004”.

Od czerwca 2004 r. wyniki badań publikowane są w comiesięcznych „Informacjach sygnalnych” zamieszczanych na stronie internetowej GUS oraz Biuletynie Statystycznym.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter