Koniunktura konsumencka *
Maj 2014 r.
A
A
A
W maju 2014 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich w porównaniu do ubiegłego miesiąca, zarówno w przypadku sytuacji bieżącej, jak i przyszłej.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,1 p. proc. i ukształtował się na poziomie -17,0.
Wzrost wartości wskaźnika jest wynikiem bardziej optymistycznych ocen dotyczących przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,1 p. proc., 2,5 p. proc. i 2,1 p. proc.). Niższą wartość odnotowano dla wskaźnika dotyczącego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 2,4 p. proc.).
W porównaniu do maja 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,9 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane
w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie -20,6 (wzrósł o 1,6 p. proc.).
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,1 p. proc. i 2,5 p. proc.). Wzrosła również (o 1,9 p. proc.) wartość wskaźnika dotyczącego oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Natomiast oceny dotyczące przyszłego oszczędzania pieniędzy obniżyły się o 1,0 p. proc.
W maju br. WWUK osiągnął wartość o 13,5 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
*) Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W maju 2014 r. przeprowadzono 1 559 wywiadów w okresie 05 – 14. 05. 2014 r. (w tym 192 metodą CATI).
Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej (tablica I) oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej (tablica II). Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od – 100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003—styczeń 2004”.
Od czerwca 2004 r. wyniki badań publikowane są w comiesięcznych „Informacjach sygnalnych”, a także zamieszczane na stronie internetowej GUS.