Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - luty 2020 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
19.02.2020

W lutym 2020 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł 1,3[*]  i był o 2,4 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lutym 2020 r.

Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 5,0  i 4,6 p. proc.). Wzrost (o 0,4 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do lutego 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 4,2 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lutym 2020 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -2,2*. Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki w obu przypadkach o 3,1 p. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,4 p. proc.).

 W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 5,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

 

* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2020 r. przeprowadzono 1206 wywiadów w okresie 03-12.02.2020 r. (w tym 68 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter