Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka 1 . Styczeń 2015 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
23.01.2015

W styczniu 2015 r. nastroje konsumenckie poprawiły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Zaobserwowano wzrost wartości wskaźnika syntetycznego dotyczącego sytuacji przyszłej i w nieco mniejszym stopniu sytuacji obecnej.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 0,8 p. proc. i ukształtował się na poziomie -11,7.

Składowe wskaźnika uległy różnokierunkowym zmianom. Odnotowano wyższe wartości przede wszystkim dla ocen dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 3,1 p. proc.) oraz przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,4 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej i obecnej sytuacji gospodarczej kraju (odpowiednio o 1,5 p. proc. i 1,1 p. proc.).

W porównaniu do stycznia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,5 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,4 p. proc. i ukształtował się na poziomie -16,5.

Wzrost wartości składnika był przede wszystkim wynikiem polepszenia się ocen dotyczących przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 5,6 p. proc.), a w mniejszym stopniu przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 2,1 p. proc.). Gorzej oceniana była przyszła sytuacja ekonomiczna kraju (spadek o 1,5 p. proc.), a przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia były nieznacznie gorsze niż w ubiegłym miesiącu (spadek o 0,3 p. proc.).

W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 9,2 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter