Koniunktura konsumencka - wrzesień 2023 roku
A A AWe wrześniu 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 20,3[1] i był o 2,0 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,5 p. proc. i 2,9 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,6 p. proc. i 1,9 p. proc.). Niższą wartości niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 2,2 p. proc.).
W odniesieniu do września 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 23,9 p. proc.
[1] Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 04-13.09.2023 r. przeprowadzono 1469 wywiadów.