Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2018 roku
A A ASprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie br. była wyższa niż przed rokiem o 6,9% (wobec wzrostu o 8,8% w listopadzie ub. roku). W porównaniu z październikiem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,8%.
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wyższy niż przeciętny wzrost w listopadzie 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach z grupy „pozostałe” (o 11,4% wobec wzrostu o 2,2% przed rokiem), jak również w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazo-we (o 7,6% wobec wzrostu o 3,7% przed rokiem). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost wykazały podmioty z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 18,5%); „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 12,9%) oraz „meble, rtv, agd” (o 11,4%). Spadek sprzedaży odnotowano w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 1,4%). W okresie styczeń-listopad br. wzrost sprzedaży detalicznej r/r wyniósł 6,5% (wobec wzrostu o 7,4% w 2017 r.).
[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
[2] W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.