Dynamika sprzedaży detalicznej w styczniu 2025 r.



Sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych2 w styczniu 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,8% (wobec wzrostu o 3,2% w styczniu 2024 r.). W porównaniu z grudniem 2024 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 17,3%.
W styczniu 2025 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 21,9%). Znaczny wzrost sprzedaży zaobserwowano również w jednostkach z grup: „meble, rtv, agd” (o 13,6%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 12,8%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 8,8%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” - „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały wzrost o 0,6%.
W styczniu 2025 r. w porównaniu ze styczniem 2024 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 9,4%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w styczniu 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,8% do 9,1%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 27,2% przed rokiem do 29,0%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,3% do 19,9%) oraz „meble, rtv, agd” (z 18,7% do 18,1%).
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsię-biorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
2 Dane wstępne