Dynamika sprzedaży detalicznej. Maj 2015 r.
A A AW maju br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej 1 w cenach stałych w skali roku o 4,7% (wobec wzrostu o 1,5% przed miesiącem oraz o 4,3% w maju ub. roku). W porównaniu z kwietniem br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 0,5% (wobec spadku przed rokiem o 2,5%).
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju br. była wyższa niż przed rokiem w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 16,0% wobec spadku przed rokiem o 3,9%) oraz w jednostkach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 9,5% wobec 6,5% przed rokiem). W pozostałych grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupowaniach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 18,6%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 11,8%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 9,3%).
Spadek sprzedaży wykazały jedynie podmioty zaklasyfikowane do grupy „pozostałe” (o 9,0%).
W okresie styczeń-maj br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 3,7% (wobec wzrostu o 6,1% w 2014 r.).
___________________________________
1 Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.