Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu 2015 r.
A A AW kwietniu br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 1,5% (wobec wzrostu o 6,6% przed miesiącem oraz o 8,9% w kwietniu ub. roku). W porównaniu z marcem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,6% (wobec wzrostu przed rokiem o 2,3%).
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu br. była wyższa niż przed rokiem w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w jednostkach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 5,7% wobec wzrostu o 15,9% przed rokiem) oraz w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 4,4% wobec 10,2%). W pozostałych grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupowaniach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 14,8%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 10,9%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,6%).
Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 1,2%), co było związane z wcześniejszą datą Świąt Wielkanocnych w tym roku. Niższą sprzedaż odnotowano również w jednostkach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 0,6%) oraz w podmiotach z grupy „pozostałe” (o 8,1%).
W okresie styczeń-kwiecień br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 3,4% (wobec wzrostu o 6,5% w 2014 r.).