Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2016 r.



W grudniu 2016 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 6,1% (wobec wzrostu o 7,4% w listopadzie 2016 r. oraz o 7,0% w grudniu 2015 r.). W porównaniu z poprzednim miesiącem miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 20,6%. W okresie styczeń - grudzień 2016 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w skali roku o 5,7%.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2016 r. była wyższa w skali roku dla większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost zaobserwowano w grupie podmiotów handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 16,4% wobec spadku o 6,0% przed rokiem). Wzrost ten m.in. był wynikiem zmian organizacyjnych przedsiębiorstw, jakie miały miejsce w końcu 2015 r. Niższą sprzedaż w skali roku wykazały jednostki zaklasyfikowane do grupowania „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (o 12,4% wobec wzrostu o 33,5% przed rokiem), co również było związane ze zmianami organizacyjnymi w poprzednim roku oraz „pozostałe” (o 8,4% wobec spadku o 4,9% przed rokiem). W grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” najwyższy wzrost odnotowano w podmiotach zajmujących się sprzedażą tekstyliów, odzieży i obuwia (o 16,3%).