Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym 2016 roku



W lutym br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 6,2% (wobec wzrostu o 3,2%* przed miesiącem oraz o 2,4% w lutym ub. roku). W porównaniu ze styczniem br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 1,3% (wobec spadku przed rokiem o 1,6%).
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym br. była wyższa w skali roku w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem wysoki wzrost odnotowano w przedsiębiorstwach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 14,6% wobec spadku przed rokiem o 2,9%) oraz w podmiotach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 8,5% wobec wzrostu o 7,3%). Spadek sprzedaży odnotowano natomiast w grupowaniach „pozostałe” (o 7,4% wobec spadku przed rokiem o 10,4%) i „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 2,5% wobec wzrostu o 0,1% przed rokiem). W pozostałych grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w jednostkach handlujących tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 20,6% wobec wzrostu przed rokiem o 8,5%) oraz w podmiotach sprzedających meble, rtv, agd (o 15,1% wobec wzrostu o 3,9).
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.