Dynamika sprzedaży detalicznej. Czerwiec 2015 r.
A A AW czerwcu br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 6,6% (wobec wzrostu o 4,7% przed miesiącem oraz o 1,8% w czerwcu ub. roku). W porównaniu z majem br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 1,0% (wobec spadku przed rokiem o 0,8%).
W czerwcu br. wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku utrzymał się w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 25,0% wobec spadku przed rokiem o 7,0%) oraz w jednostkach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 8,5% wobec wzrostu o 4,8% przed rokiem). W pozostałych grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupowaniu „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 19,3%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (o 17,6%) Spadek sprzedaży wykazały podmioty zaklasyfikowane do grupy „pozostałe” (o 6,3%).
W okresie styczeń-czerwiec br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 3,9% (wobec wzrostu o 5,3% w 2014 r.).
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii wg przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.