Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2015 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
21.01.2016

W grudniu 2015 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 7,0% (wobec wzrostu o 5,7% w listopadzie oraz o 4,0% w grudniu 2014 r.). W porównaniu z poprzednim miesiącem miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 22,0%. W okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 3,7%.

W grudniu 2015 r. wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku utrzymał się w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 33,5% wobec wzrostu przed rokiem o 6,6%) oraz w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 19,7% wobec wzrostu o 0,1%), niższy wzrost odnotowano w jednostkach handlujących paliwami (o 4,0% wobec spadku przed rokiem o 4,8%). W grupach o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupowaniu „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 25,0%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (o 13,9%). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 6,0%) oraz „pozostałe” (o 4,9%).

W okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 3,7% (wobec wzrostu o 4,1% w 2014 r.).


1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter