Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2015 roku
A A AW grudniu 2015 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 7,0% (wobec wzrostu o 5,7% w listopadzie oraz o 4,0% w grudniu 2014 r.). W porównaniu z poprzednim miesiącem miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 22,0%. W okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 3,7%.
W grudniu 2015 r. wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku utrzymał się w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 33,5% wobec wzrostu przed rokiem o 6,6%) oraz w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 19,7% wobec wzrostu o 0,1%), niższy wzrost odnotowano w jednostkach handlujących paliwami (o 4,0% wobec spadku przed rokiem o 4,8%). W grupach o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupowaniu „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 25,0%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (o 13,9%). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 6,0%) oraz „pozostałe” (o 4,9%).
W okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 3,7% (wobec wzrostu o 4,1% w 2014 r.).
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.