Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2018 r.



Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w październiku br. była wyższa niż przed rokiem o 7,8% (wobec wzrostu o 7,1% w październiku ub. roku). W porównaniu z wrześniem br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 6,6%.
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wyższy niż przeciętny wzrost w październiku 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach z grupy „pozostałe” (o 15,0% wobec wzrostu o 9,8% przed rokiem), jak również w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 11,0% wobec wzrostu o 5,6% przed rokiem) oraz w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,7% wobec wzrostu o 11,8% przed rokiem).
Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost wykazały podmioty z grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 11,7%); „tekstylia, odzież, obuwie” (o 11,6%) oraz „meble, rtv, agd” (o 7,5%).
W okresie styczeń-październik[2] br. wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku wyniósł 6,5% (wobec wzrostu o 7,2% w 2017 r.)[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 (PKD 2007), zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
[2] W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.