Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu 2024 roku



Sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych w marcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 6,1% (wobec spadku o 7,3% w marcu 2023 r.). W porównaniu z lutym 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,2%. W okresie styczeń-marzec2 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0% (wobec spadku o 3,5% w analogicznym okresie 2023 r.).
W marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pozostałe” (o 19,4%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 13,5%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,2%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” - „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały wzrost o 6,6%.
W marcu 2024 r. w porównaniu z marcem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 1,8%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się w marcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,6% do 8,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,6% przed rokiem do 23,3%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 18,0% do 17,1%). Udział grupy „tekstylia, odzież, obuwie” nie uległ zmianie i wyniósł 23,0%.
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
2 W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze