Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w sierpniu 2024 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
23.09.2024

Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w sierpniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,6% (wobec spadku o 2,7% w sierpniu 2023 r.). W porównaniu z lipcem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,1%. W okresie styczeń-sierpień[2] 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 3,7% (wobec spadku o 4,2% w analogicznym okresie 2023 r.).

W sierpniu 2024 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 15,7%), „pozostałe” (o 13,9%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 11,2%) oraz „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 5,7%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” - „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 0,4%.

W sierpniu 2024 r. w porównaniu z sierpniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się w sierpniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,2% do 8,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1% przed rokiem do 22,3%). Wzrost udziału odnotowano natomiast w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7% do 21,0%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,7% do 17,2%).


[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9

osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

[2] W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter