Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2023 roku
A A ASprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 1,6% w listopadzie 2022 r.). W porównaniu z październikiem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 2,8%. W okresie styczeń-listopad[2] 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,4% (w 2022 r. wzrost o 5,4%).
W listopadzie 2023 r. znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grup: „meble, rtv, agd” (o 10,1% ), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 9,1%), „pozostałe” (o 6,8%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 2,6%. Spośród prezentowanych grup wzrost raportowały natomiast jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 11,8%) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 4,1%).
W listopadzie w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 27,2%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,0% w październiku 2023 r. do 11,7% w listopadzie br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,8% przed miesiącem do 30,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 19,9% do 24,5%), „meble, rtv, agd” (z 17,1% do 20,8%).
[1] Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9
osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
[2] W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.