Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2023 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
22.11.2023

Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8% (wobec wzrostu o 0,7% w październiku 2022 r.). W porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 3,2%. W okresie styczeń-październik[2] 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,6% (w 2022 r. wzrost o 6,0%).

W październiku 2023 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 16,7% wobec spadku o 20,5% przed rokiem). Wzrost sprzedaży zaobserwowano również w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 12,3%) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 2,3%). Znaczny spadek sprzedaży raportowały natomiast jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 11,1%), „meble, rtv, agd” (o 10,9%), „pozostałe” (o 8,8%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,8%.

W październiku w porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 13,4%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,3% we wrześniu 2023 r. do 9,0% w październiku br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,8% przed miesiącem do 19,9%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 15,6% do 17,1%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,3% do 24,8%).


1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spa-dek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

2 W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter