Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu 2025 r.



Sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.). W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,3%.
W okresie styczeń-marzec2 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4% (wobec wzrostu o 5,0% w analogicznym okresie 2024 r.).
W marcu 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”: „pozostałe” (o 12,2%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 9,4%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,1%). Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 18,4%), „meble, rtv, agd” (o 12,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,0%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,0%).
1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
2 W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.