Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2024 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
23.01.2025

Sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych w grudniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,9% (wobec spadku o 2,3% w grudniu 2023 r.). W porównaniu z listopadem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 9,9%. W okresie styczeń-grudzień2 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,7% (wobec spadku o 2,7% w analogicznym okresie 2023 r.).

W grudniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 25,1%) oraz „pozostałe” (o 14,9%). Większą  sprzedaż niż w grudniu 2023 r. zaobserwowano również w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 4,2%), a także w podmiotach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 3,2%) oraz w podmiotach sprzedających farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 1,7%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” - „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 4,3%.

W grudniu 2024 r. w porównaniu z grudniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 10,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w grudniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,4% do 10,2%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 17,3% przed rokiem do 23,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,8% do 21,7%), natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,2% do 25,3%).


1 Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsię-biorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

2 W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze

Archiwum

Do góry

Newsletter