Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2015 r.
A A AWyszczególnienie | I 2015 | |
I 2014 = 100 | XII 2014 = 100 | |
O G Ó Ł E M |
98,7 |
99,8 |
w tym: |
|
|
Żywność, napoje bezalkoholowe |
97,5 |
100,6 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
96,1 |
100,7 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
102,8 |
100,1 |
Odzież i obuwie |
95,0 |
96,4 |
Mieszkanie |
100,5 |
100,3 |
Użytkowanie mieszkania i nośniki energii |
100,7 |
100,4 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
99,7 |
100,1 |
Transport |
90,3 |
95,6 |
a Uwaga: Prezentowane dane mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie, po dokonaniu corocznej zmiany systemu wag, który stanowi struktura wydatków gospodarstw domowych (bez spożycia naturalnego) z roku poprzedzającego rok badany.
Ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,7%. Więcej niż w grudniu ub. roku konsumenci płacili za warzywa i owoce. Wzrosły ceny mąki pszennej, ryb i owoców morza, tłuszczów roślinnych, ryżu, makaronów i produktów makaronowych, a także artykułów w grupie „mleko, sery i jaja”. Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili natomiast za cukier, masło, mięso wieprzowe oraz drobiowe. W styczniu br. ceny napojów bezalkoholowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Za napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe należało zapłacić o 0,1% więcej niż w grudniu ub. roku.
W styczniu br., w porównaniu do grudnia ub. roku, odnotowano spadek cen odzieży i obuwia (o 3,6%).