Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2016 roku
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2016 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,3% (w tym towarów – o 0,4%, przy spadku cen usług – o 0,1%). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny odzieży i obuwia (o 2,7%), w zakresie transportu (o 1,5%) oraz wzrost cen żywności (o 0,4%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc., 0,12 p. proc. i 0,08 p. proc. Niższe ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą (o 0,8%) oraz mieszkaniem (o 0,1%) obniżyły ten wskaźnik o 0,06 p. proc. i 0,04 p. proc.
Wyszczególnienie | IV 2016 | I-IV 2016 | ||
---|---|---|---|---|
XII 2015= =100 |
IV 2015= =100 |
III 2016= |
I-IV 2015= =100 |
|
O G Ó Ł E M |
99,8 |
98,9 |
100,3 |
99,1 |
Żywność, napoje bezalkoholowe |
101,7 |
100,6 |
100,3 |
100,5 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
102,0 |
100,6 |
100,3 |
100,4 |
w tym żywność |
102,2 |
100,7 |
100,4 |
100,5 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
100,5 |
100,5 |
100,2 |
100,5 |
Odzież i obuwie |
99,0 |
96,1 |
102,7 |
95,9 |
Mieszkanie |
99,4 |
99,1 |
99,9 |
99,3 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
99,2 |
99,0 |
99,7 |
99,3 |
w tym nośniki energii |
97,7 |
96,7 |
99,4 |
97,2 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
100,2 |
99,8 |
100,4 |
99,6 |
Zdrowie |
98,3 |
100,1 |
100,2 |
100,0 |
Transport |
95,3 |
92,0 |
101,5 |
92,5 |
w tym paliwa do prywatnych środków transportu |
93,9 |
87,7 |
102,3 |
88,3 |
Łączność |
99,5 |
98,4 |
99,4 |
99,5 |
Rekreacja i kultura |
98,5 |
97,1 |
99,2 |
98,5 |
Edukacja |
100,0 |
100,8 |
100,0 |
100,8 |
Restauracje i hotele |
100,6 |
101,2 |
100,3 |
101,2 |
Inne towary i usługi |
100,9 |
100,9 |
100,1 |
100,5 |