Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2018 roku
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2018 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,1% (w tym towarów oraz usług o 0,1%). W porównaniu z analo¬gicznym miesiącem ub. roku, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,3% (w tym usług – o 2,0% i towarów – o 1,1%).
Tablica 1. Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2018 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | III 2018 | I-III 2018 | WPŁYW ZMIAN II 2018=100 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
III 2017=100 | XII 2017=100 | II 2018=100 | I-III 2017=100 | X-XII 2017=100 | ||
OGÓŁEM |
101,3 |
100,0 |
99,9 |
101,5 |
100,4 |
x |
Żywność i napoje |
103,7 |
100,7 |
99,9 |
103,9 |
101,6 |
-0,02 |
Napoje alkoholowe |
100,9 |
100,8 |
100,1 |
101,1 |
100,7 |
0,00 |
Odzież i obuwie |
96,3 |
96,9 |
102,3 |
95,9 |
94,9 |
0,11 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
102,0 |
100,2 |
99,8 |
102,1 |
100,5 |
-0,03 |
Wyposażenie mieszkania i prowa-dzenie gospodarstwa domowego |
100,0 |
100,3 |
99,6 |
100,3 |
100,4 |
-0,02 |
Zdrowie |
101,4 |
100,6 |
99,9 |
101,7 |
100,7 |
-0,01 |
Transport |
98,1 |
98,1 |
99,3 |
98,3 |
99,7 |
-0,06 |
Łączność |
100,6 |
98,8 |
100,0 |
101,1 |
99,2 |
0,00 |
Rekreacja i kultura |
101,0 |
100,4 |
99,5 |
101,7 |
101,1 |
-0,03 |
Edukacja |
102,2 |
100,4 |
100,1 |
102,1 |
100,4 |
0,00 |
Restauracje i hotele |
102,9 |
100,7 |
100,1 |
102,9 |
100,7 |
0,01 |
Inne towary i usługi |
99,6 |
99,6 |
99,4 |
99,8 |
99,9 |
-0,03 |
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały niższe ceny w zakresie transportu (o 0,7%) oraz mieszkania (o 0,2%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,06 p. proc. i 0,05 p. proc. Wyższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 2,3%) podwyższyły ten wskaźnik o 0,11 p. proc.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny żywności (o 3,9%) oraz w zakresie mieszkania (o 1,6%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,86 p. proc. i 0,42 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 3,7%) oraz w zakresie transportu (o 1,9%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,20 p. proc. i 0,17 p. proc.