Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2014 r.
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2014 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,1%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,7%), podwyżki cen odzieży i obuwia (o 0,8%), a także opłat związanych z łącznością (o 0,6%) oraz rekreacją i kulturą (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,05 p. proc., 0,04 p. proc i po 0,03 p. proc. Niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,3%) oraz towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 0,1%) obniżyły ten wskaźnik o 0,08 p. proc. i 0,02 p. proc.
Wyszczególnienie |
III 2014 |
I-III 2014 |
||
---|---|---|---|---|
XII 2013 =100 |
III 2013= 100 |
II 2014=100 |
I-III 2013=100 |
|
O G Ó Ł E M |
100,3 | 100,7 | 100,1 | 100,6 |
Żywność, napoje bezalkoholowe |
101,4 | 101,7 | 99,9 | 101,9 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
101,0 | 101,2 | 99,7 | 101,5 |
w tym żywność | 101,1 | 101,4 | 99,6 | 101,7 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
103,0 | 103,7 | 100,7 | 103,6 |
Odzież i obuwie |
95,5 | 95,7 | 100,8 | 95,4 |
Mieszkanie |
100,2 | 101,8 | 99,9 | 101,9 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
100,3 | 102,2 | 99,9 | 102,3 |
w tym nośniki energii | 100,1 | 99,8 | 99,8 | 99,8 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
100,0 | 99,9 | 99,9 | 100,1 |
Zdrowie | 99,0 | 100,3 | 100,4 | 100,3 |
Transport | 99,4 | 97,3 | 100,1 | 98,0 |
w tym paliwa do prywatnych środków transportu |
99,5 | 96,2 | 100,4 | 96,9 |
Łączność | 100,6 | 99,7 | 100,6 | 96,2 |
Rekreacja i kultura | 100,9 | 101,9 | 100,5 | 102,6 |
Edukacja | 100,1 | 93,7 | 100,0 | 93,8 |
Restauracje i hotele | 100,4 | 101,6 | 100,2 | 101,5 |
Inne towary i usługi | 100,1 | 99,9 | 100,0 | 99,9 |