Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2017 roku
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3% (w tym usług – o 0,5% i towarów – o 0,2%). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 1,1%) oraz w zakresie rekreacji i kultury (o 0,9%), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,24 p. proc. i 0,07 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8%) obniżyły ten wskaźnik o 0,10 p. proc.
| Wyszczególnienie | I 2017* | II 2017 | I-II 2017 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 
			 I 2016= =100  | 
			
			 XII 2016= =100  | 
			
			 II 2016= =100  | 
			
			 XII 2016= =100  | 
			
			 I 2017= =100  | 
			
			 I-II 2016 =100  | 
		|
| O G Ó Ł E M | 
			 101,7  | 
			
			 100,4  | 
			
			 102,2  | 
			
			 100,7  | 
			
			 100,3  | 
			
			 102,0  | 
		
| 
			 Żywność, napoje bezalkoholowe  | 
			
			 102,8  | 
			
			 101,4  | 
			
			 103,3  | 
			
			 102,3  | 
			
			 100,9  | 
			
			 103,1  | 
		
| 
			 Żywność i napoje bezalkoholowe  | 
			
			 103,3  | 
			
			 101,8  | 
			
			 103,9  | 
			
			 102,8  | 
			
			 101,0  | 
			
			 103,6  | 
		
| w tym żywność | 
			 103,6  | 
			
			 101,9  | 
			
			 104,3  | 
			
			 103,0  | 
			
			 101,1  | 
			
			 103,9  | 
		
| 
			 Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe  | 
			
			 100,9  | 
			
			 100,1  | 
			
			 101,1  | 
			
			 100,6  | 
			
			 100,5  | 
			
			 101,0  | 
		
| 
			 Odzież i obuwie  | 
			
			 94,5  | 
			
			 95,7  | 
			
			 94,5  | 
			
			 94,0  | 
			
			 98,2  | 
			
			 94,5  | 
		
| 
			 Mieszkanie  | 
			
			 101,0  | 
			
			 100,7  | 
			
			 101,2  | 
			
			 100,8  | 
			
			 100,1  | 
			
			 101,1  | 
		
| Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 
			 101,2  | 
			
			 100,8  | 
			
			 101,3  | 
			
			 100,9  | 
			
			 100,1  | 
			
			 101,2  | 
		
| w tym nośniki energii | 
			 100,7  | 
			
			 101,0  | 
			
			 100,8  | 
			
			 100,9  | 
			
			 99,9  | 
			
			 100,7  | 
		
| Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 
			 100,5  | 
			
			 100,2  | 
			
			 100,6  | 
			
			 100,3  | 
			
			 100,0  | 
			
			 100,6  | 
		
| Zdrowie | 
			 100,6  | 
			
			 100,4  | 
			
			 100,9  | 
			
			 100,6  | 
			
			 100,2  | 
			
			 100,8  | 
		
| Transport | 
			 108,7  | 
			
			 99,6  | 
			
			 111,2  | 
			
			 99,9  | 
			
			 100,4  | 
			
			 110,0  | 
		
| w tym paliwa do prywatnych środków transportu | 
			 116,5  | 
			
			 100,6  | 
			
			 121,2  | 
			
			 100,8  | 
			
			 100,2  | 
			
			 118,8  | 
		
| Łączność | 
			 98,9  | 
			
			 99,7  | 
			
			 98,8  | 
			
			 99,6  | 
			
			 99,9  | 
			
			 98,8  | 
		
| Rekreacja i kultura | 
			 98,8  | 
			
			 100,3  | 
			
			 99,3  | 
			
			 101,3  | 
			
			 100,9  | 
			
			 99,1  | 
		
| Edukacja | 
			 100,8  | 
			
			 100,1  | 
			
			 100,8  | 
			
			 100,1  | 
			
			 100,0  | 
			
			 100,8  | 
		
| Restauracje i hotele | 
			 101,8  | 
			
			 100,2  | 
			
			 101,9  | 
			
			 100,4  | 
			
			 100,2  | 
			
			 101,9  | 
		
| Inne towary i usługi | 
			 103,3  | 
			
			 100,7  | 
			
			 103,5  | 
			
			 100,9  | 
			
			 100,2  | 
			
			 103,4  | 
		
* Dane obliczone po dokonaniu corocznej zmiany systemu wag, który stanowi struktura wydatków gospodarstw domowych (bez spożycia naturalnego) z roku poprzedzającego rok badany.
Główny Urząd Statystyczny, podobnie jak w latach ubiegłych, w lutym br. dokonał aktualizacji systemu wag stosowanego w obliczeniach wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. System wag oparty jest na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z roku poprzedzającego rok badany, uzyskanej z badania budżetów gospodarstw domowych. W świetle tych badań w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w 2016 r. nastąpiły różnice w poszczególnych grupach mających znaczenie w strukturze konsumpcji.
Wzrósł m. in. udział wydatków w zakresie rekreacji i kultury, żywności i napojów bezalkoholowych, odzieży i obuwia oraz restauracji i hoteli. Obniżył się natomiast m. in. udział wydatków w zakresie użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii. W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, niż obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br.
W styczniu br. w stosunku do stycznia ub. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,7%, wobec wstępnie szacowanego wzrostu o 1,8%. Według ostatecznych danych wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za styczeń br. w stosunku do poprzedniego miesiąca nie uległ zmianie wobec wstępnie szacowanego (wzrost cen o 0,4%).