Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2016 roku
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2016 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,1% (w tym towarów – o 0,3%, przy spadku cen usług – o 0,3%). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8%), żywności (o 0,4%), a także w zakresie transportu (o 0,8%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,10 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,07 p. proc. Niższe ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą (o 1,7%) obniżyły ten wskaźnik o 0,11 p. proc.
Wyszczególnienie | III 2016 | I-III 2016 | ||
---|---|---|---|---|
XII 2015=100 |
III 2015=100 |
II 2016=100 |
I-III 2015=100 |
|
O G Ó Ł E M |
99,5 |
99,1 |
100,1 |
99,1 |
Żywność, napoje bezalkoholowe |
101,4 |
100,7 |
100,3 |
100,4 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
101,7 |
100,8 |
100,4 |
100,4 |
w tym żywność |
101,8 |
100,9 |
100,4 |
100,5 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
100,3 |
100,3 |
99,9 |
100,6 |
Odzież i obuwie |
96,4 |
96,5 |
101,8 |
95,8 |
Mieszkanie |
99,5 |
99,4 |
99,9 |
99,4 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
99,4 |
99,3 |
100,0 |
99,4 |
w tym nośniki energii |
98,3 |
97,3 |
99,8 |
97,4 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
99,8 |
99,4 |
99,8 |
99,5 |
Zdrowie |
98,1 |
99,9 |
100,0 |
100,0 |
Transport |
93,9 |
91,6 |
100,8 |
92,6 |
w tym paliwa do prywatnych środków transportu |
91,8 |
86,6 |
101,3 |
88,5 |
Łączność |
100,1 |
99,7 |
99,9 |
99,8 |
Rekreacja i kultura |
99,3 |
98,0 |
98,3 |
98,9 |
Edukacja |
100,1 |
100,8 |
100,0 |
100,8 |
Restauracje i hotele |
100,3 |
101,2 |
100,2 |
101,2 |
Inne towary i usługi |
100,7 |
100,6 |
100,2 |
100,4 |