Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2017 roku
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3% (w tym usług – o 0,5% i towarów – o 0,2%). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 1,1%) oraz w zakresie rekreacji i kultury (o 0,9%), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,24 p. proc. i 0,07 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8%) obniżyły ten wskaźnik o 0,10 p. proc.
Wyszczególnienie | I 2017* | II 2017 | I-II 2017 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
I 2016= =100 |
XII 2016= =100 |
II 2016= =100 |
XII 2016= =100 |
I 2017= =100 |
I-II 2016 =100 |
|
O G Ó Ł E M |
101,7 |
100,4 |
102,2 |
100,7 |
100,3 |
102,0 |
Żywność, napoje bezalkoholowe |
102,8 |
101,4 |
103,3 |
102,3 |
100,9 |
103,1 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
103,3 |
101,8 |
103,9 |
102,8 |
101,0 |
103,6 |
w tym żywność |
103,6 |
101,9 |
104,3 |
103,0 |
101,1 |
103,9 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
100,9 |
100,1 |
101,1 |
100,6 |
100,5 |
101,0 |
Odzież i obuwie |
94,5 |
95,7 |
94,5 |
94,0 |
98,2 |
94,5 |
Mieszkanie |
101,0 |
100,7 |
101,2 |
100,8 |
100,1 |
101,1 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
101,2 |
100,8 |
101,3 |
100,9 |
100,1 |
101,2 |
w tym nośniki energii |
100,7 |
101,0 |
100,8 |
100,9 |
99,9 |
100,7 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
100,5 |
100,2 |
100,6 |
100,3 |
100,0 |
100,6 |
Zdrowie |
100,6 |
100,4 |
100,9 |
100,6 |
100,2 |
100,8 |
Transport |
108,7 |
99,6 |
111,2 |
99,9 |
100,4 |
110,0 |
w tym paliwa do prywatnych środków transportu |
116,5 |
100,6 |
121,2 |
100,8 |
100,2 |
118,8 |
Łączność |
98,9 |
99,7 |
98,8 |
99,6 |
99,9 |
98,8 |
Rekreacja i kultura |
98,8 |
100,3 |
99,3 |
101,3 |
100,9 |
99,1 |
Edukacja |
100,8 |
100,1 |
100,8 |
100,1 |
100,0 |
100,8 |
Restauracje i hotele |
101,8 |
100,2 |
101,9 |
100,4 |
100,2 |
101,9 |
Inne towary i usługi |
103,3 |
100,7 |
103,5 |
100,9 |
100,2 |
103,4 |
* Dane obliczone po dokonaniu corocznej zmiany systemu wag, który stanowi struktura wydatków gospodarstw domowych (bez spożycia naturalnego) z roku poprzedzającego rok badany.
Główny Urząd Statystyczny, podobnie jak w latach ubiegłych, w lutym br. dokonał aktualizacji systemu wag stosowanego w obliczeniach wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. System wag oparty jest na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z roku poprzedzającego rok badany, uzyskanej z badania budżetów gospodarstw domowych. W świetle tych badań w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w 2016 r. nastąpiły różnice w poszczególnych grupach mających znaczenie w strukturze konsumpcji.
Wzrósł m. in. udział wydatków w zakresie rekreacji i kultury, żywności i napojów bezalkoholowych, odzieży i obuwia oraz restauracji i hoteli. Obniżył się natomiast m. in. udział wydatków w zakresie użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii. W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, niż obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br.
W styczniu br. w stosunku do stycznia ub. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,7%, wobec wstępnie szacowanego wzrostu o 1,8%. Według ostatecznych danych wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za styczeń br. w stosunku do poprzedniego miesiąca nie uległ zmianie wobec wstępnie szacowanego (wzrost cen o 0,4%).