Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2014 r.
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2014 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyły się o 0,2%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie spadki cen żywności (o 1,2%) oraz odzieży i obuwia (o 2,8%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,28 p. proc. i 0,14 p. proc. Wzrosty cen w zakresie transportu (o 0,8%), łączności (o 1,2%), a także rekreacji i kultury (o 0,9%) podwyższyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,07 p. proc. i po 0,06 p. proc.
Wyszczególnienie | VII 2014 | I-VII 2014 | ||
---|---|---|---|---|
XII 2013= =100 |
VII 2013= |
VI 2014= |
I-VII 2013= |
|
O G Ó Ł E M |
99,9 |
99,8 |
99,8 |
100,4 |
Żywność, napoje bezalkoholowe |
99,6 |
99,5 |
99,1 |
100,9 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
98,6 |
98,3 |
98,9 |
100,2 |
w tym żywność |
98,5 |
98,2 |
98,8 |
100,3 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
103,5 |
104,0 |
100,0 |
103,8 |
Odzież i obuwie |
94,5 |
95,1 |
97,2 |
95,4 |
Mieszkanie |
100,1 |
100,6 |
100,0 |
101,6 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
100,2 |
100,7 |
100,0 |
101,9 |
w tym nośniki energii |
99,7 |
100,4 |
100,0 |
99,9 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego . |
100,1 |
99,9 |
100,1 |
100,0 |
Zdrowie |
99,5 |
100,0 |
100,1 |
100,3 |
Transport |
99,6 |
99,0 |
100,8 |
98,6 |
w tym paliwa do prywatnych środków transportu |
100,0 |
99,0 |
101,5 |
97,9 |
Łączność |
102,6 |
102,6 |
101,2 |
98,5 |
Rekreacja i kultura |
101,9 |
100,7 |
100,9 |
101,4 |
Edukacja |
100,3 |
94,0 |
100,2 |
93,8 |
Restauracje i hotele |
101,0 |
101,3 |
100,1 |
101,5 |
Inne towary i usługi |
99,9 |
99,8 |
100,0 |
99,9 |
Ceny żywności obniżyły się w lipcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,2% (wobec spadku o 0,3% w czerwcu br.). Najbardziej potaniały warzywa (o 9,4%), owoce (o 4,0%), cukier (o 3,2%) i ryż (o 1,1%). Tańsze niż w czerwcu br. były artykuły w grupie „mleko, sery i jaja” (przeciętnie o 0,5%, w tym jaja – o 1,0%, mleko – o 0,6%, sery i twarogi – o 0,5%, a jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne – o 0,1%). Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili także za makarony i produkty makaronowe (o 0,3%), tłuszcze roślinne (o 0,2%), ryby i owoce morza oraz mąkę pszenną (po 0,1%). W lipcu br. ceny pieczywa pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Więcej niż w czerwcu br. płacono natomiast m. in. za masło (o 0,4%) oraz mięso (przeciętnie o 0,3%, w tym mięso wieprzowe – o 0,7%, wędliny – o 0,3%, mięso cielęce – o 0,2% i drobiowe – o 0,1%, przy spadku cen mięsa wołowego – o 0,3%). W lipcu br. ceny napojów bezalkoholowych podrożały przeciętnie o 0,2%. Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za kawę (o 0,7%) oraz soki owocowe (o 0,5%). Ceny wód mineralnych lub źródlanych pozostały na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Obniżyły się natomiast ceny herbaty (o 0,2%), a także soków warzywnych i owocowo-warzywnych (o 0,1%). Ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.