Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2016 roku
A A ACeny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2016 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,1% (w tym towarów – o 0,2%, przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w kwietniu br. cenach usług). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny w zakresie transportu (o 1,9%) oraz zdrowia (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,16 p. proc. i 0,03 p. proc. Niższe ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą (o 0,7%) oraz odzieży i obuwia (o 0,5%) obniżyły ten wskaźnik o 0,05 p. proc. i 0,03 p. proc.
Wyszczególnienie | V 2016 | I-V 2016 | ||
---|---|---|---|---|
XII 2015= =100 |
V 2015= |
IV 2016= |
I-V 2015= =100 |
|
O G Ó Ł E M |
99,9 |
99,1 |
100,1 |
99,1 |
Żywność, napoje bezalkoholowe |
101,7 |
100,7 |
100,0 |
100,5 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
102,0 |
100,8 |
99,9 |
100,5 |
w tym żywność |
102,1 |
100,9 |
99,9 |
100,6 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
100,6 |
100,6 |
100,1 |
100,5 |
Odzież i obuwie |
98,5 |
95,7 |
99,5 |
95,8 |
Mieszkanie |
99,4 |
99,1 |
100,0 |
99,3 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
99,2 |
98,9 |
100,0 |
99,2 |
w tym nośniki energii |
97,7 |
96,7 |
99,9 |
97,1 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
100,3 |
99,8 |
100,1 |
99,6 |
Zdrowie |
98,7 |
100,3 |
100,5 |
100,1 |
Transport |
97,1 |
93,2 |
101,9 |
92,6 |
w tym paliwa do prywatnych środków transportu |
97,8 |
90,1 |
104,2 |
88,7 |
Łączność |
99,5 |
98,9 |
100,0 |
99,4 |
Rekreacja i kultura |
97,8 |
96,9 |
99,3 |
98,2 |
Edukacja |
100,0 |
100,8 |
100,0 |
100,8 |
Restauracje i hotele |
100,9 |
101,3 |
100,3 |
101,2 |
Inne towary i usługi |
101,3 |
101,3 |
100,4 |
100,7 |