Działalność przedsiębiorstw leasingowych w 2014 roku



Badaniem objętych zostało 116 przedsiębiorstw prowadzących w 2014 r. działalność leasingową. Badane przedsiębiorstwa w ciągu całego 2014 r. zawarły 270 tys. nowych umów leasingu na 401 471 środków (przedmiotów) o wartości 34 287 mln zł, obsługując 168 tys. klientów.
Badane podmioty – leasingodawcy, miały formę prawno-organizacyjną spółek kapitałowych, w tym: 79 – to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a 34 spółki akcyjne. Działalność leasingowa w 52 firmach prowadzona była przez przedsiębiorstwa, w których udziałowcami w kapitale podstawowym byli akcjonariusze zagraniczni.
W 25 przedsiębiorstwach działalność leasingowa była jedynym rodzajem działalności, w 49 przedsiębiorstwach przeważającym, a w 42 przedsiębiorstwach – ubocznym rodzajem działalności.
Z badanej zbiorowości 28 przedsiębiorstw było zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu (ZPL), a 12 w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP), w tym pięć przedsiębiorstw zrzeszonych było w obu stowarzyszeniach.
W 2014 r. sieć dystrybucji produktów leasingowych w badanych przedsiębiorstwach tworzyło 1 710 oddziałów i autoryzowanych przedstawicielstw zatrudniających 12 403 pracowników.