Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2016-2018



W latach 2016-2018 aktywność innowacyjną wykazało 26,1% przedsiębiorstw przemysłowych oraz 21,0% przedsiębiorstw usługowych. Nakłady na działalność innowacyjną poniesione w 2018 r. w przedsiębiorstwach przemysłowych wyniosły 23388,7 mln zł, a w przedsiębiorstwach usługowych – 13094,8 mln zł. W 2018 r. udział przychodów ze sprzedaży produktów nowych lub znacząco ulepszonych, wprowadzonych na rynek w latach 2016-2018, w przychodach ogółem w przedsiębiorstwach przemysłowych wyniósł 9,1%, a w usługowych – 3,2%.
Prezentowane dane częściowo różnią się metodologicznie od prezentowanych w roku poprzednim. Spowodowane jest to wdrożeniem nowej metodologii badań innowacji w Unii Europejskiej, opartej na opublikowanej w 2018 r. czwartej, zrewidowanej edycji Podręcznika Oslo. Główną zmianą jest wprowadzenie nowej kategorii innowacji – innowacji procesów biznesowych i rezygnacja z dotychczas badanych innowacji: procesowych, organizacyjnych i marketingowych.
Aktywność innowacyjną w latach 2016-2018 (tj. wdrożenie innowacji produktowych lub procesów biznesowych, bądź prowadzenie działalności innowacyjnej zaniechanej lub niezakończonej) zadeklarowało 26,1% przedsiębiorstw przemysłowych i 21,0% przedsiębiorstw usługowych.
W tym okresie innowacje (nowe lub znacząco ulepszone produkty lub procesy biznesowe) wprowadziło 24,0% przedsiębiorstw przemysłowych i 19,6% przedsiębiorstw usługowych. Zarówno innowacje produktowe, jak i innowacje procesów biznesowych częściej wprowadzały przedsiębiorstwa przemysłowe niż usługowe (odpowiednio 16,8% i 19,9% wobec 9,6% i 17,5%).