Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Koniunktura konsumencka - Maj 2015 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
21.05.2015

W maju 2015 r. nastroje konsumenckie dotyczące zarówno sytuacji bieżącej, jak i przyszłej pogorszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odnotowano niższe wartości dla wskaźników syntetycznych oraz wszystkich ich składowych.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 2,7 p. proc. niż w kwietniu br. i ukształtował się na poziomie -13,6.  Wśród składowych wskaźnika, największy spadek wystąpił dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 4,0 p. proc.), a w dalszej kolejności dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek odpowiednio o 3,5 i 3,0 p. proc.). W porównaniu do maja 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,4 p. proc. 

________________________

Dane w załączonym pliku zawierają zmiany wynikające z korekty danych kwartalnych za 2015 r. Data modyfikacji 06-06-2016 r.

[1] Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W maju 2015 r. przeprowadzono 1 449 wywiadów w okresie 04 – 13. 05. 2015 r. (w tym 131 metodą CATI).

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej (tablica I) oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej (tablica II). Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od  – 100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003—styczeń 2004”.

Od czerwca 2004 r. wyniki badań publikowane są w comiesięcznych „Informacjach sygnalnych”, Biuletynie Statystycznym, a także zamieszczane na stronie internetowej GUS.

 

Wyjdź z archiwum

Do góry

Newsletter