Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Osoby młode na rynku pracy w 2024 r. Wyniki badania modułowego BAEL

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
02.09.2025

Badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy” zostało zrealizowane w ramach Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w 2024 r. Modułem objęto osoby w wieku 15-34 lata, a głównym celem badania było uzyskanie informacji o skali i przyczynach przerywania formalnej edukacji przez osoby młode oraz na jakim poziomie zdobywania edukacji te przerwania miały miejsce. Wyniki badania mogą też służyć ocenie w jakim stopniu wykształcenie (poziom i dziedzina) oraz umiejętności osób młodych były dopasowane do wykonywanej przez te osoby pracy. Ponadto, aby dokładniej poznać ścieżkę edukacji osób z wyższym wykształceniem zapytano je czy oprócz posiadanego wykształcenia wyższego uzyskały wykształcenie zawodowe na niższym poziomie edukacji.

Badanie modułowe było realizowane na części próby BAEL przez wszystkie kwartały 2024 r. Przedstawiane poniżej dane stanowią uśrednione wyniki za cały 2024 rok[2]. Podstawą prezentowanych wyników są odpowiedzi respondentów uzyskane w trakcie wywiadów prowadzonych przez Ankieterów statystycznych GUS w wylosowanych do badania mieszkaniach.

Osoby pracujące w wieku 15-34 lata stanowiły w 2024 r. 59,8% ogółu ludności w tej grupie wieku, wskaźnik zatrudnienia dla osób młodych był zatem wyższy (o 3,0 p. proc.) od notowanego dla całej badanej populacji osób w wieku 15-89 lat (56,8%).


[1] Na potrzeby badania modułowego oraz prezentowanych tu wyników przyjęto, że jako „osoby młode” określa się osoby w wieku 15-34 lata. Podstawowy zakres BAEL umożliwia co kwartał szeroką charakterystykę osób na rynku pracy, w tym także osób młodych. W niniejszym opracowaniu, ze względu na syntetyczny charakter serii „Informacje sygnalne”, skupiono się przede wszystkim na zaprezentowaniu wyników z modułu BAEL dedykowanego osobom młodym, poszerzającego zakres informacji o tej grupie osób względem dostępnego w badaniu zasadniczym. Więcej o BAEL i dołączonym do niego badaniu modułowym zamieszczono w uwagach metodologicznych na końcu niniejszego opracowania.

[2] Przytaczane w analizie dane (odsetki) nie zawsze sumują się na 100%, głównie z uwagi na to, że część respondentów nie potrafiło udzielić odpowiedzi (przede wszystkim w sytuacji gdy osoby odpowiadały w imieniu innego członka gospodarstwa domowego, ale nie miały pełnej wiedzy nt. przebiegu ścieżki edukacji tej osoby).

Do góry

Newsletter