Dojazdy do pracy w 2010 r. na podstawie BAEL



Dojazdy do pracy są zjawiskiem bardzo istotnym nie tylko z punktu widzenia rynku pracy, ale także rozwoju infrastruktury gospodarczej, w tym komunikacyjnej. Migracje wahadłowe, a więc ten szczególny rodzaj ruchu migracyjnego ludności, polegający na codziennym, wahadłowym przemieszczaniu się m.in. do i z pracy są ważnym elementem bilansu siły roboczej w ujęciu terytorialnym; generalnie – są jednym z istotnych kryteriów delimitacji przestrzeni społeczno – gospodarczej. W Badaniu Aktywności Ekonomicznej Ludności dojazdy do pracy potraktowano bardzo szeroko, a więc ujęto nie tylko migracje wiążące się z krótkotrwałym przemieszczaniem się, skutkującym przekraczaniem granic administracyjnych miejsca zamieszkania, ale także wszelkie inne dojazdy do pracy (rozumiane jako „jeżdżenie do pracy” różnymi środkami lokomocji), również w obrębie jednostki terytorialnej miejsca zamieszkania, tj. gminy.
Wobec powyższego, analiza wyników badania dojazdów do pracy wg BAEL obejmuje szeroko rozumiane dojazdy, a tylko jej część dotyczy dojazdów do pracy wiążących się z przekraczaniem granic administracyjnych gminy miejsca zamieszkania(opisywanej dalej w uproszczeniu jako „swoja gmina”).