Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Informacja w sprawie weryfikacji badania cen konsumpcyjnych w grupie "odzież i obuwie"

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
16.03.2018

Główny Urząd Statystyczny informuje, że w związku z intensyfikacją przeobrażeń rynku detalicznego odzieży i obuwia zdecydowano się zmienić sposób definiowania reprezentantów wytypowanych do badania cen konsumpcyjnych w ramach działu 031 klasyfikacji COICOP2. Nowe podejście nie oznacza zmiany metodologii obliczania wskaźnika (jest ona zgodna z międzynarodowymi wytycznymi), a dotyczy doboru kluczowych charakterystyk jakościowych towarów objętych notowaniem.

Podstawowym założeniem metodologicznym przy obliczaniu wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych jest eliminacja zmian jakościowych w obliczeniach indeksów cen. Jednak w przypadku odzieży i obuwia jest to bardzo trudne, a nie istnieją żadne szczegółowe zharmonizowane rekomendacje międzynarodowe odnośnie tego zagadnienia. Ponadto, w przypadku odzieży i obuwia bardzo istotną rolę odgrywa również moda, która dodatkowo utrudnia ocenę porównywalności towarów.

Nowe podejście przełożyło się na znaczną weryfikację zestawu reprezentantów do badania w 2018 r. dla działu 03 (w ok. 75 proc.). W 2017 r. lista towarów i usług konsumpcyjnych w zakresie odzieży i obuwia notowanych w badaniu cen detalicznych obejmowała 131 reprezentantów. Na rok 2018 lista ta nieznacznie została zwiększona i obejmuje 136 pozycji. W wyniku weryfikacji:

  1. usunięto ok. 5,3 proc. reprezentantów, w tym:
    1. pozycje, które straciły cechy reprezentatywności – ok. 3,8 proc.,
    2. w wyniku połączenia notowanych dotychczas dwóch reprezentantów o podobnej charakterystyce – ok. 1,5 proc.,
  2. wprowadzono ok. 32,1 proc. nowych pozycji, w tym:
    1. dodano ok. 9,2 proc. nowych reprezentantów,
    2. w przypadku ok. 22,9 proc. reprezentantów zmieniono opis, który uniemożliwia ich bezpośrednie porównanie z tymi, które były badane w poprzednich latach,
  3. dokonano aktualizacji opisów dla ok. 38,2 proc. reprezentantów.

Zastosowane rozwiązanie ułatwi oddzielenie kwestii jakości od nowych trendów zachodzących w modzie, które nie są traktowane jako zmiana jakości i nie powinny być eliminowane z obliczeń wskaźników cen. Tam, gdzie było to możliwe, zostały przygotowane precyzyjne opisy wskazujące skład surowcowy badanych towarów i tworzące wąskie grupy asortymentowe homogeniczne pod względem jakości.

Ewentualny wpływ (o ile wystąpi) zmian na wielkość obliczanych wskaźników cen konsumpcyjnych nie będzie możliwy do oszacowania, z uwagi na brak możliwości równoległego prowadzenia badania cen w dwojaki sposób.

 

Rzecznik Prasowy Prezesa GUS

/.../ Karolina Dawidziuk


1 Dział 03 – Odzież i obuwie

2 Klasyfikacja Spożycia Indywidualnego według Celu

Do góry

Newsletter