Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2015 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
12.08.2016

Układ i długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Specyfika infrastruktury dróg wodnych wpływa na czynniki kształtujące popyt na przewozy żeglugą śródlądową. Warunki nawigacyjne przekładają się bezpośrednio na podstawowe parametry konstrukcyjne taboru wykorzystywanego do przewozów w żegludze śródlądowej, w tym na stosunkowo małą ładowność barek, jak również na wielkość przewozów. W 2015 r. odnotowano wzrost liczby ładunków przewiezionych przez polskich armatorów żeglugą śródlądową. Wzrost ten dotyczył przede wszystkim przewozów zagranicznych.

Długość sieci śródlądowych dróg wodnych w Polsce w 2015 r. utrzymała się na poziomie podobnym jak w roku poprzednim i wyniosła 3655 km, z czego 2417 km stanowiły uregulowane rzeki żeglowne, 644 km - skanalizowane odcinki rzek, 336 km - kanały, a 259 km - jeziora żeglowne. Eksploatowanych przez żeglugę było 3365 km (92,1%) dróg żeglownych. Dostosowanie wymiaru statków i dróg wodnych jest głównym czynnikiem determinującym efektywność transportu wodnego śródlądowego. Wymagania stawiane drogom o znaczeniu międzynarodowym1 (klasy IV i V) w 2015 r. spełniało w Polsce 5,9% długości dróg wodnych (214 km). Udział takich dróg, zapewniających parametry niezbędne do nowoczesnej żeglugi, w ogólnej długości dróg wodnych w Polsce nie zmienił się od 2007 r. Pozostałą sieć dróg wodnych tworzą drogi o znaczeniu regionalnym (klasy I, II i III), których łączna długość w 2015 r. wyniosła 3441 km (94,1% ogólnej długości dróg wodnych).

Do góry

Newsletter