Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Walory turystyczne w powiatach i ich otoczeniu

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
30.08.2023

Celem badania jest zmierzenie walorów turystycznych w powiatach z uwzględnieniem ich otoczenia, z wykorzystaniem nowatorskiej metody pozwalającej na analizę wieloaspektową dla obszarów wyznaczonych w oparciu o jednolite kryteria. Dla poszczególnych powiatów i miast na prawach powiatu wykorzystane zostały informacje o walorach kulturowych, środowiskowych, bazy turystycznej (stymulanty) i czynnikach destymulujących (związanych z zanieczyszczeniem środowiska i przestępczością) nie tylko na terenie danej jednostki terytorialnej, ale również w sąsiednich, z wykorzystaniem malejącej funkcji odległości. Dzięki temu możliwe jest wyznaczenie tych miejsc w Polsce, w których występuję koncentracja wysokich walorów turystycznych z uwzględnieniem różnych składników. Wyniki opracowania pokazują, że wśród jednostek terytorialnych o najwyższych wartościach wskaźnika walorów turystycznych są zarówno największe miasta o bogatych walorach kulturowych, jak i powiaty o wyjątkowych walorach środowiskowych z terenów górskich, nadmorskich lub obszarów pojezierzy. Czynnikiem silnie wpływającym na wartość walorów turystycznych jest występowanie zasobów uzdrowiskowych, które przekładają się na całoroczny ruch turystyczny.

Opracowanie „Walory turystyczne w powiatach i ich otoczeniu” może być wykorzystane przez władze państwowe (rządowe i samorządowe) do planowania i realizacji działań na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym wpływających na rozwój turystyki i wykorzystanie potencjału walorów turystycznych występujących na danym obszarze (szerszym niż pojedynczy powiat czy miasto na prawach powiatu). Opracowanie może być też użyteczne dla przedsiębiorców bądź organizacje społeczne działające w dziedzinie turystyki, jak również przez obywateli Polski oraz cudzoziemców  planujących wyjazd turystyczny w naszym kraju.

Z opracowania wynika, że obok miejsc już dobrze znanych jako atrakcyjne turystycznie występują też takie, które dysponują wysokimi walorami turystycznymi, które jeszcze nie zostały w pełni wykorzystane do rozwoju ruchu turystycznego.

Na podstawie wskaźnika walorów turystycznych dla powiatów wyznaczono także odpowiednie jego  wartości dla województw.

Zachęcamy do lektury i w razie potrzeby do kontaktu z autorami opracowania.

Do góry

Newsletter