Panelowe badanie przedsiębiorstw
A A AW niniejszej notatce prezentowane są podstawowe wyniki panelowego badania nowopowstałych przedsiębiorstw1) prowadzonego w oparciu o ankiety PL1 i PL2. Zakres podmiotowy został dostosowany do specyfiki polskiej gospodarki i obejmuje podmioty małe (tj. takie, w których pracuje mniej niż 10 osób), które dominują w grupie nowych przedsiębiorstw.
Coroczne badania podmiotów tworzonych w kolejnych latach zapoczątkowano w roku 2002 (dla jednostek powstałych w roku 2001). Przeprowadzono osiem pełnych 5-letnich obserwacji jednostek.
1) Zasadniczą ideą tych badań jest zebranie informacji o sposobie powstania i źródłach finansowania nowej działalności, a także o czynnikach wpływających na skuteczną rywalizację z konkurencją oraz utrzymanie się nowych podmiotów na rynku w pierwszych latach po rejestracji. Do oceny kondycji przedsiębiorstw wykorzystano między innymi następujące wskaźniki ekonomiczne: liczbę pracujących, terytorialny zasięg prowadzonej działalności i uzyskany z niej wynik finansowy, źródła finansowania inwestycji. Badania mają również na celu oszacowanie stopnia przeżywalności nowych przedsiębiorstw w kolejnych latach pełnego pięcioletniego cyklu obserwacji. W pierwszym roku obserwacjom podlegają przedsiębiorstwa zarejestrowane jako nowe w roku poprzedzającym badanie. Od drugiego do piątego roku badaniami obejmowane są te przedsiębiorstwa ze zbiorowości początkowej, które w momencie obserwacji prowadzą działalność gospodarczą, tzn. nadal pozostają aktywne. Po 5 latach prowadzenia działalności przedsiębiorstwa uznaje się za stabilne.
Szczegółowe dane na temat powyższych badań zostaną opublikowane 30 czerwca 2014 r. w publikacji pt. „Warunki powstania i działania oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw powstałych w latach 2008-2012”.